NASI PAPRIK CINTA BAB 8



*terima kasih kerana sudi menjenguk lagi blog Myn untuk mengikuti kisah Umar dan Wawa. Selamat Membaca. harap Terhibur. Muah Ciked!

Bab 8 

Setelah hampir tiga hari aku tidak masuk ofis, hari ini aku cuba gagahkan diri aku untuk kembali bekerja. Pujukan daripada Catrina yang tidak mahu aku terus teringat dengan peristiwa hitam itu adalah dengan bekerja. Aku tahu kalau aku terus menyendiri pastinya hidup aku akan tetap dalam keadaan tertekan.

            “Morning, Cik Wawa.” Tegur Haslina. Dia bingkas bangun sebaik sahaja aku menghampiri mejanya.

            “Ada apa-apa pesanan untuk saya?” Cermin mata hitam aku buka. Aku terpaksa mengenakan cermin mata hitam kerana mata aku yang nampak sembab akibat daripada menangis.

“Tak ada apa-apa Cik Wawa. Semuanya telah diuruskan oleh Cik Catrina.” Haslina tersenyum.

Aku angguk dan mengambil beg tangan aku semula. Aku mengangkat kaki melangkah masuk ke ofis tetapi Haslina memanggil aku. Aku menghentikan langkah dan memandang dia.

“Cik Wawa okay?” soal Haslina. Sesiapa yang tengok aku pasti akan tanya soalan yang sama.

“Okay. Jangan risau.” Balas aku sambil tersenyum. Pintu ofis aku ditolak dan aku melangkah masuk ke dalam bilik aku. Aku tarik kerusi dan menghempaskan badan aku di atas kerusi.

Telefon bimbit aku berdering. Nombor tak dikenali. Aku pantas menjawab. Mana tahu atas urusan kerja.

“Hai sayang.”

Darah aku naik. Berani dia telefon aku lagi. Tak puas ke apa yang telah dia lakukan pada aku? Memang jantan tak guna!

“Kau nak apa lagi?” suara aku cuba kawal.

Kedengaran Irhan ketawa dari corong telefon. Sangat menyakitkan hati aku. Peristiwa itu yang aku cuba lupakan kembali menjengah fikiran aku. Allah.

“Janganlah marah sayang. Terima kasih atas layanan mesra itu.” Ujar Irhan membuatkan aku mendengus kasar.

“Pergi mamposlah kau Irhan. Kau fikir kau buat macam tu aku akan kembali melutut pada kau? Sesekali pun tak akan!”

“Angkuhnya kau. Aku terfikirkan tau macam manalah perasaan budak kampung tu bila tahu tubuh bakal isterinya itu aku rasmi dulu?” Irhan ketawa lagi.

“Kau jangan nak ganggu Umar ya. Sudah cukup baik aku tak laporkan benda ni pada pihak polis. Kalau tidak meringkuk kau dalam penjara.”

“Kalau kau report pun tak ada bukti, sayang.”

“Sampai mati pun aku tak akan maafkan kau. Lelaki tak guna!”

Terus panggilan daripada lelaki itu aku matikan. Telefon bimbit aku lemparkan di atas meja. Irhan benar-benar mencabar aku. Dia sangat kurang ajar. Dia fikir aku akan biarkan dia pijak aku atas kekurangan diri aku ni? Jangan harap Irhan Adha. Aku tak akan biarkan.

Telefon bimbit aku berdering lagi. Aku mencapai dan terus menjawab tanpa melihat siapa pemanggil terlebih dahulu.

“Apa lagi kau nak? Jangan ganggu aku lagilah.” Marah aku berang.

Diam. Tiada balasan daripada pemanggil. Eh, kenapa Irhan tiba-tiba diam saja? Aku melihat skrin telefon semula. Terkedu aku apabila melihat nama pemanggil. Tak sepasal dia kena marah. Itulah bila serbu tak ingat.

“Umar.” Tegur aku perlahan. Aduh malunya.

“Siapa yang ganggu hang ni, Wawa?”

“Tak ada siapa, Umar.” Bohong aku. Aku pasti dia tak akan percaya.

“Irhan ganggu hang lagi?”

Aku tidak menjawab. Diam seribu bahasa. Panggilan itu sepi seketika sehinggalah Umar bertanya lagi.

“Kalau ada yang tak kena beritahu aku, Wawa. Jangan nak berahsia dengan aku.”

“Okay. Hang telefon aku ni kenapa? Aku tengah kerja ni.”

“Nak tanya khabar pun dah tak boleh?”

“Tak adalah. Tiba-tiba sahaja call.” Balas aku.

“Aku cuma nak ingatkan yang hari Rabu ni hang jangan lupa balik kampung. Aku nak bincang serba sikit pasal kahwin kita.”

Aku melepaskan keluhan. Aku belum bersedia untuk berhadapan dengan Umar apatah lagi keluarga aku. Perlu ke aku memberitahu Umar perkara sebenar? Atau hanya membiarkan kerana jika aku beritahu semua itu akan merosakan segala-galanya. Walaupun kemungkinan kecil Umar akan terima aku tapi aku yakin dia akan berasa jijik dengan aku. Ya Allah.

“Tangguh dulu boleh?”

“Mana boleh, sayang. Majlis kitakan tak lama lagi dah. Hang ada masalah apa ni? Tolong bagitau aku.”

“Tak ada apalah. Tengok dulu aku boleh balik ke tak. Aku takut aku ada hal hari tu.”

“Hang macam tak mau kahwin dengan aku ja?”

“Kalau kita batalkan perkahwinan ni boleh?” aku mencuba. Bukannya betul.

“Hang gila ka? Hang jangan main-main, Wawa. Aku tak suka bergurau benda macam ni.”

Aku cuba untuk tersenyum. Aku tak sanggup nak kecewakan hati Umar. Dia terlalu berharap untuk berkahwin dengan aku. Cintanya juga tidak bertepuk sebelah tangan kerana aku telah jatuh cinta pada jejaka warung itu.

“Aku melawak sajalah. Tahu takut.” Usik aku.

“Serius tak lawak langsung. Aku tak suka berlawak macam tu.” Suara Umar serius.

“Okaylah. Aku cuba balik Rabu ni. Kalau tak balik aku rasa hang dah boleh cari penganti lain untuk jadi isteri hang.”

“Sayang!” marah Umar dari corong telefon membuatkan aku tergelak. Dalam ketawa itu air mata aku mengalir laju.

“Okay. Nanti kita borak lagi. Aku ada kerja ni.”

“Okay. Jaga diri,  jaga maruah diri dan jaga hati. Pastikan  hati itu hanya ada Umar Al-Hafiz seorang sahaja. I love you. ”

“Hmm.” Malunya aku nak balas ucapan itu. Tak akan aku balas.

“Tak nak balas balik ke?”

“Tak akan! Okay bye. Assalamualaikum.” Terus aku matikan.


Hari ini aku hanya bekerja setengah hari sahaja. Kalau aku di ofis pun belum tentu aku dapat selesaikan kerja-kerja aku yang tertangguh. Biarlah aku tenang dulu barulah aku boleh memulakan kerja.

            Aku ajak Catrina beli-belah. Beli-belah aku lain sikit iaitu beli-belah di kedai gadget. Bukannya kedai baju atau kedai pakaian wanita. Aku tak berminat langsung. Minat aku sama dengan Catrina. Mungkin sebab itu aku boleh jadi kawan baik dia.

            “Kau nak beli apa, Wawa? Jadi ke kau nak ambil iPhone 6 tu?” soal Catrina. Dari tadi aku membelek iPhone 6 keluaran Apple yang baru sahaja dilancarkan. Aku memang pengguna Apple kerana barangnya yang berkualiti.

“Aku ingat nak bagi untuk hantaran Umar nanti. Aku nak beli satu, nak hadiahkan pada dia satu.”

“Wah, untunglah Umar. Dapat iPhone 6 tu. Kat aku, kau tak nak hadiahkan ke?”

“Duit gaji banyak. Beli sendirilah. Aku beli untuk abang kacak aku aje.” Ujar aku masih lagi membelek iPhone 6 yang menjadi idaman aku sejak diwar-warkan lagi. Cuma aku kecewa sedikit dengan bentuknya yang tidak kekal seperti iPhone 5s yang aku guna sekarang ini.

Catrina tergelak kecil. Dia menepuk bahu aku dan membisikan di telinga aku.

“Aku suka tengok kau macam ni. Inilah Wawa yang aku kenal.”

Aku senyum. Aku faham maksud Catrina. Selama peristiwa hitam itu aku menjadi murung. Itu bukan diri aku dan Catrina sendiri menyedarinya. Alhamdulillah, hari ini aku cuba untuk pulihkan kembali semangat aku. Aku tak nak Irhan ketawakan aku  kerana lemah.

Thank you Catrina for being my bestfriend.”

“Tak ada hal.  Jadi ke tak ni nak ambil iPhone 6 tu? Aku dah lapar ni.” Catrina mengaduh. Kasihan dia. Memang dari tadi kami beli-belah langsung tak ingat nak makan.

“Jadilah kot. Aku nak dulu satu. Untuk hantaran nanti aku datang balik.” iPhone 6 itu aku berikan pada penjual telefon bimbit itu.

“Satu saja ka? Tak mau kasi sama suami satu?” soal Cina kedai itu.

Aku tersenyum. “Saya belum ada suamilah. Nanti kalau barang baik, saya datang angkat lagi satulah. Saya cuba dulu.”

“Orang cantik macam ni pun belum ada suami ya. Kamu memilih sama itu lelaki kot.” Amboi ini apek. Banyak cakap pula. Geli hati aku mendengarnya.

“Tak adalah. Cuma tak ada lelaki mau sama saya. Macam mana mau kahwin.” Balas aku. Ah Chong ni memang aku dah kenal lama. Apa-apa barang yang ingin aku beli baru kebanyakan aku beli dengan dia.

“Kalau saya mau, kamu mau ka?”

Aku terkedu. Catrina di sebelah sudah tergelak besar. Ah Chong janganlah begini. Hati aku sudah ditawan oleh jejaka bernama Umar Al-Hafiz.

“Jangan takutlah. Saya pun ada bini. Nanti saya kena hantam sama saya punya bini.”

Aku dan Catrina tergelak. Nasib baik. Kalau tidak mahu aku lari tak cukup tanah sebab Ah Chong masuk meminang aku.

“Main-main betul kamu Ah Chong. Takut saya.”

“Okaylah. Kamu mahu angkat ini iPhone 6 ya?”

Aku mengangguk. Kad debit aku dikeluarkan lalu aku serahkan padanya. Aku melihat telefon bimbit yang lain. Ada beberapa keluaran baru tapi aku lebih berminat untuk menggunakan iPhone 6.

“Sayang!” ada suara suara di sebelah aku. Pantas aku toleh.

Menyirap darah aku apabila melihat wajah lelaki yang aku paling benci. Dengan rasa bersalah dia menayangkan wajahnya lagi kepada aku.

“Kau memang jantan tak gunakan, Irhan.” Catrina yang menyedari kehadiran Irhan terus menerpa kepada Irhan. Jarinya menunjal pada Irhan.

“Janganlah marah, Catrina. Aku cuma ambil hak aku. Itu saja.” Balas Irhan.

“Kau jangan berani dekat lagi dengan Wawa. Kalau tidak aku buat laporan polis.” Catrina betul-betul marah dengan peristiwa itu. Mukanya sudah bertukar rona merah.

Aku tidak membalas apa-apa kerana aku tidak mahu bercakap dengan dia. Perasaan benci aku begitu membuak-buak apatah lagi melihat wajah tidak bersalahnya.

“Aku tak takut, Catrina. Aku akan buat apa sahaja demi dapatkan cinta Wawa.” Dia cuba memegang tangan aku pantas aku tarik. Memang sangat menyakitkan hati.

“Sampai mati pun aku tak akan pernah terima kau, Irhan. Kau tak layak untuk aku.” Balas aku memandang matanya tajam.

Irhan tersenyum. Dia menghampiri aku lalu tubuh aku dipeluk dari belakang. Aku meronta minta dilepaskan tetapi tidak berjaya.

“Aku tunggu kau melutut depan aku, Wawa.” Irhan membisik sebelum dia beredar dari situ.

Aku menarik nafas lega. Walaupun rasa marah dan geram dengan sikap Irhan tetapi sikit lega bila dia sudah pergi. Catrina memegang bahu aku dan cuba menenangkan aku.

“Jahanam punya jantan!” marah Catrina.

Aku menarik nafas paling dalam. Sakitnya hati aku dengan Irhan. Aku tak pernah sangka aku pernah jatuh cinta dengan lelaki yang seperti itu. Langsung tak ada hati perut dan hati yang nurani. Dia sanggup lakukan apa sahaja demi kehendaknya sendiri.
“Aku rasa kau memang patut buat laporan polis untuk perlindungan diri kau. Aku nampak dia semakin melampau.” Tambah Catrina lagi.  Dia nampak kerisauan. Kasihan Catrina.
“Tak apalah, Catrina. Aku rasa dia tak akan berani apa-apakan aku lagi. Aku kenal Irhan tu.” Aku cuba untuk menenangkan hati Catrina walaupun dalam hati menyumpah seranah sikap Irhan yang tidak sesuai dipanggil manusia itu.

“Kau masih nak mempertahankan dia lagi?”

“Tak bukan itu maksud aku. Aku cuma tak nak dipanjangkan benda ni. Penatlah nak fikir. Daripada aku fikir tentang dia lebih baik aku fikir tentang perkahwinan aku ni.”

Catrina melepaskan keluhan kecil. Tidak puas hatilah tu. Tapi aku memang tak suka memperbesarkan sesuatu kes. Biarlah dia nak buat kat aku apa- apa sekalipun aku terima. Tapi aku yakin Irhan tak akan pernah cederakan aku. Cuma peristiwa itu, aku tahu dia hanya berfikir menggunakan nafsu semata-mata.

“Itulah kau. Ambil mudah sangat. Kalau lepas ni…” Belum sempat dia menghabiskan bicaranya aku mencantas.

“Tak payah berleter macam mak nenek. Nak ikut aku balik tak hari Rabu ni? Aku nak balik kampung uruskan tentang hal perkahwinan aku.”

“Kau nak beritahu Umar tak pasal tu?”

Aku menggeleng.

“Biarlah dia tak tahu. Aku terima keputusan dia selepas kami berkahwin nanti.”

“Aku tak adalah pandai agama tapi aku tahulah sikit-sikit. Soal kisah silam isteri tidak wajib memberitahu kepada suami. Kalau suami tanya pun kita tak wajib jawab.”

Aku ada juga mendengar ceramah Ustaz Janggut iaitu Ustaz Azhar Idrus dalam Youtube. Serba sedikit aku tahu tentang perkara itu. Entahlah. Aku rasa bersalah kalau tak beritahu tapi kalau aku beritahu aku akan kehilangan Umar. Sungguh berat aku nak buat keputusan ini.

“Tak tahulah Catrina. Payah sangat jadi bini nombor dua Ah Chong ni ha.” Jawab aku sambil tergelak.

Ah Chong yang sedang membetulkan aplikasi di iPhone 6 yang bakal aku beli terus terkejut.  Lawak betul reaksi mukanya ketika ini. Tadi dia kenakan aku, tak salah kalau aku kenakan dia balik.

“Oyoo! Kalau ini macam mahu kena bakar sama saya punya wife nanti. Tapi kalau betul kamu mahu jadi isteri nombor 2 saya kita kahwin di Siamlah. Tak ada sapa tau.” Ah Chong tersengih.

“Tak sanggup nak kahwin di Siam, Ah Chong. Kalau kamu mahu kahwin sama saya , kamu kena tukar agamalah.” Balas aku.

Catrina hanya menggelengkan kepalanya mendengar aku bergurau dengan Ah Chong. Mungkin dia fikir kawan baiknya ini tak betul agaknya.

“Itu yang susah tau amoi.” Ah Chong menjawab.

Aku sudah tergelak besar. Nasib baik aku keluar jalan-jalan hari ini. Dapat juga aku hiburkan hati aku yang tengah lara ini. Walaupun tak dapat nak lupakan tetapi telah sedikit sebanyak membuatkan aku rasa tidak serabut lagi.

“Kau orang berdua ni. Bila yang nak siap kalau asyik bergurau tak tentu pasal macam ni?” Catrina menyampuk.

“Kamu kacaulah. Saya mau masuk jarum sama kamu punya kawan. Jadi bini nombor dua saya.”

“Tak payah Ah Chong. Dia pun dah nak kahwin. Naya saja kena hantam sama dia punya bakal suami.”

Ah Chong tepuk dahi. Dia nampak terkejut dengan pemberitahuan oleh Catrina.


“Terlepas sudah!” ujar Ah Chong membuatkan kami berdua tergelak besar disambungi dengan gelakan daripada Ah Chong. 

No comments:

Post a Comment

- Kalau tak kisah boleh tinggalkan komen...
- Setiap komen anda amatlah dihargai...
- Kalau suka bolehlah klik button Like...
- Terima Kasih...

Semoga anda sentiasa diberkati dan dirahmati oleh ALLAH