Nasi Paprik Cinta Bab 2

*Jemput baca karya terbaru dari Mynfamieza. Harap komen dan kritikan mungkin. Thanks sudi singgah. Muah Ciked! :P

Bab 2

Telefon bimbit aku berdering. Panggilan daripada Irhan. Lelaki ini masih tidak serik walaupun semalam bermati-matian aku mengaku Umar itu adalah lelaki pilihan yang bakal menjadi suami aku tak lama lagi.

“Nak apa lagi?”

“Saya nak jumpa awak.” Ujar Irhan dari corong telefon.

Aku mendengus kasar. Tak faham bahasa sungguh si Irhan ni. Itulah dulu. Semasa nak tinggal aku punya main seronok sekarang ni nak terhegeh-hegeh balik kat aku? Tak tahu malu sungguh. Kerja saja hebat tapi perangai macam budak-budak baru nak bercinta.

Teringat lagi ketika dia melafazkan kata putus kepada aku. Aku cuba memujuk tapi semua itu tidak bermakna lagi untuk Irhan.

“Saya dah ada orang lain.” Ujar Irhan.

Aku menggeleng kepala beberapa kali. Bagaikan tidak percaya. Jadi selama ini aku siapa?

“Awak jangan main-main, Han.”

“Saya tak main-main. Saya dah ada orang lain dan ternyata dia lebih baik daripada awak.”

Bagaikan ada batu besar yang menghempap kepalaku. Memang aku tidak percaya akan kenyataan daripada Irhan itu.

“Jadi selama ini aku apa?”

“Awak cuma perempuan yang sanggup buat apa sahaja untuk lelaki walaupun ditipu hidup-hidup.” Begitu sinis kata-kata daripada Irhan.

“Hebatnya hang. Sanggup hang buat aku macam ni!”

Irhan tersenyum. Senyuman itu sangat menyakitkan hati aku. Bagaikan ada hirisan demi hirisan di hati ini.

“Maaflah. Awak tak layak untuk saya.” Kata Irhan dan terus berlalu dari situ. Memang kejam! Tanpa alasan yang munasabah dia tinggalkan aku. Tanpa rasa bersalah dia mempermainkan perasaan aku.

Tapi kini dia nak aku balik? Mana dia letak maruah dia? Dia tak malu ke merayu pada orang yang dia hina dulu?

“Saya dah cakap. Jangan ganggu saya lagi.” Balas aku kegeraman. Memang aku geram. Kalau boleh aku nak saja tunjal-tunjal kepala dia. Biar dia rasa.


“Umar tu bukan bakal suami awak kan?”

“Terpulanglah pada awak nak percaya atau tidak. Tunggu kad jemputan daripada saya nanti. Bye. Assalamualaikum.”

Terus panggilan itu aku matikan. Tak boleh nak tengok orang aman sikit. Ada sahaja yang nak diganggunya.

Aku angkat kaki keluar dari bilik. Terus menuju ke ruang tamu. Mak dan abah sedang menonton televisyen. Farhan sedang asyik dengan permainan videonya manakala Yaya pula sedang sibuk dengan telefon bimbitnya. Mentang-mentang cuti semester. Telefon tu tak lekang dari tangan. Aku ambil tempat sebelah abah.

“Semalam Yaya kata Irhan jumpa hang, Wawa. Hang melayan ka?” soal abah. Soalan pertama yang diajukan. Aku pandang Yaya tetapi Yaya buat tak tahu sahaja. Cepat sungguh berita sampai.

“Tak adalah abah. Dia yang mai jumpa Wawa.” Jawab aku bermalas-malasan. Memang aku malas nak berbicara tentang mamat tak faham bahasa itu.

“Abah bukan apa. Abah tak mau tengok anak abah kecewa lagi. Abah nak tengok anak abah bahagia. Hang bahagia abah bahagia.” Steady sahaja jawapan daripada abah. Cakap sajalah abah tak suka si Irhan tu, abah.

“Tak adalah abah. Wawa pun dah serik dah. Tak mau benda yang sama ulang balik.”

“Tapi abang, nasihat sikit anak abang tu. Kerana Irhan dia langsung tak percaya kat lelaki dah sekarang ni.”

Aku menjeling memandang mak. Wajah abah pula aku pandang. Menanti apa pula usulan kali ini oleh abah.

“Jangan sampai macam tu. Hang boleh dapat yang lebih baik. Kalau dah jumpa tu, kahwin terus. Tak payah nak bercinta bagai nak rak last sekali putus macam tu saja. Hang tu pun bukannya muda lagi.”

“Abah, semalam kak dia kenalkan Umar tu sebagai bakal suami dia kat Irhan.”

Membulat mata aku bila Yaya tiba-tiba menyampuk. Macam mana pula dia boleh tau? Oh lupa yang Yaya duduk tidak jauh dari meja aku dan Irhan. Aku kerut dahi. Bawah bibir aku gigit.

Mak nampak terkejut. Abah masih steady. Itu satu yang aku suka dekat abah ni adalah sikapnya yang sentiasa tenang. Kalau mak macam peluru berpandulah dia bagi nanti.

“Betul ka, Wawa?” tanya mak.

Aku angguk. “Wawa cuma nak…” belum sempat aku habis mak terlebih dahulu membalas serangan.

“Hang jangan nak main-main Wawa. Jangan suka hati saja nak mengaku itu ini suami hang. Takut nanti ada yang menaruh harapan. Hang tu perempuan. Jangan suka sangat nak main-main dengan benda ni.”

“Wawa cuma nak larikan diri daripada Irhan saja.” Jawab aku mempertahankan usul aku. Mak kena tahu cerita sebenar. Yaya siap hang. Aku cili mulut hang nanti.

“Tak boleh macam tu. Mana tau kalau si Umar tu taruh harapan kat hang. Apa hang nak buat?”

Aku sengih. “Kahwin sajalah. Apa susah?”

“Boleh makan nasi paprik hari-hari ya kak?” sampuk Farhan sambil tersengih. Aku turut tergelak. Keluarga aku ni memang tahu sangat aku ni minat sungguh dengan Nasi Paprik kedai Umar tu. Bukan sebab Umar tapi memang sedap.

“Dia tak sesuai dengan hang, Wawa. Dia tu hanya berniaga gerai. Hang tu bos. Mana sesuai.” Mak menolak rancangan main-main aku. Amboi mak. Dah demand. Tapi tak salahkan mak. Mak mesti nak yang terbaik untuk anak sulungnya ini.

Abah berdehem beberapa kali. Abah ni kadang-kadang bajet garang tapi sebenarnya tak adalah sangat. Cuma jangan bagi dia marah saja. Aku paling tak terkata apa kalau dia marah.

“Hang ni Jah. Kalau dah jodoh Wawa dengan Umar tu saya rasa tak salah kot. Lagipun dia buat kerja halal. Bukannya dok mencuri ka apa.” Abah menyampuk. Menyangkal pendapat mak.

“Saya tak suka. Wawa kena cari lelaki yang ada kerja yang elok-elok. Saya tak mau nanti dia yang tanggung laki dia nanti.”

“Jah, sebelum kita senang macam ni kita susah jugakan? Jadi jangan nak membongkak diri sangat. Jangan nak pandang serong pada orang yang macam Umar tu.” Tegur abah membuatkan mak menarik muka.

Alahai mak abah aku ni. Aku main-main sajalah nak berkahwin dengan Umar tu. Lagipun aku belum bersedia nak berkahwin walaupun aku tak kisah pun siapa jodoh aku. Cukuplah yang boleh jaga aku dan terima keluarga aku. Berharta atau tidak itu perkara nombor dua.

“Mak, abah. Umar tu hanya bakal suami palsu Wawa sajalah. Semua ni nak larikan diri daripada Irhan. Tak habis-habis nak mengganggu Wawa.” Aku cuba membetulkan keadaan. Tak nak mak dan abah bertengkar untuk perkara ini.

“Tapi apa salahnya kalau betul Umar itu pilihan hang, Wawa. Abah suka budak tu. Budi bahasa dia tinggi.” Puji Abah.

Mak diam tidak terkata. Merajuklah tu. Abah pula yang macam terlebih rasa ni. Umar tu memang tak dinafikanlah memang baik dan berbudi bahasa. Kawan sekelas aku dari sekolah rendah sampailah sekolah menengah. Selepa situ kami berpisah kerana kami berlainan universiti.

“Assalamualaikum.” Kedengaran orang memberi salam dari luar. Farhan bangun nak menjenguk ke pintu.

“Kak, bakal suami hang mai.” Farhan tersengih. Dia kembali duduk di sofa tempatnya tadi.

Aku pantas bangun dari duduk dan terus melangkah keluar. Umar menongkat motosikalnya dan aku ajak duduk di pangkin yang telah dibina oleh abah.

“Hang mai buat apa?” soal aku.

“Tak salah kot nak melawat bakal isteri sendiri.” Balas Umar selamba. Aku toleh dan pandang dia. Bahu dia aku tolak. Main-main.

“Mengada. Aku main-main sahaja ya semalam. Aku nak larikan diri mamat Irhan tu.”

“Aku tahulah aku ni tak layak untuk hang.” Pasrahnya ayat si mamat Umar ni. Apa masalah dia tiba-tiba nak tacing pula ni?
Tak payah nak drama king sangat boleh tak?”

“Hang tu bos. Aku ni kuli ja yang selalu masak nasi paprik untuk  hang.” Tambah Umar lagi.

Aku garu kepala. Wajah dia aku pandang dengan penuh tanda tanya. Apa sebenarnya yang lelaki disebelah aku ini cuba nak sampaikan?

“Tak payahlah nak merendah diri sangat boleh tak? Aku ni bos bila dalam syarikat sahaja tapi bila kat sini taraf kita sama saja. Aku tetap orang kampung.”

Umar tersengih.

“Walaupun aku rasa aku tak layak untuk hang, kalau aku nak ajak hang kahwin nak tak?”

Bulat mata aku mendengar lamaran daripada Umar itu. Aku cuba pandang wajah dia sedalam-dalamnya bagi mengerti apa maksud sebenar lelaki ini.

“Tak lawak langsunglah, Umar.” Aku tergelak kecil. Tak percaya.

“Sungguh. Aku nak ajak hang kahwin. Lagipun selepas ni tak adalah orang nak ganggu hang dah sebab abang kacak ada disisi.”

Aku angkat kening lalu aku turun dari pangkin. Pinggang aku dicekak sambil memandang ke arahnya.

“Hang tahukan aku main-main sahaja hari tu. Aku cuma nak lepaskan diri daripada Irhan. Aku tak ada apa-apa perasaan pun dekat hang.” Aku berterus-terang. Tidak mahu Umar menaruh harapan. Dulu ada juga perasaan kat dia tapi selepas Irhan datang aku lupakan perasaan aku itu.

Umar senyum. Dia turut sama turun dari pangkin dan mendekati aku.

“Aku tahu. Tapi bagi aku cinta itu boleh dipupuk kalau masing-masing nak rasa cinta itu. Lagipun aku dah lama sukakan hang. Aku selalu bagi hint tapi hang saja yang tak sedar.”

“Ya ka? Bila?” 

“Ada. Selalu sangat. Dari tingkatan satu tau aku cuba pikat hang tapi mungkin aku ni seorang yang loser. Tak juga hang sedar.”

Aku tergelak besar. Bahu dia aku tolak sehingga dia tersenget sedikit badannya.

“Bagi aku masa. Serius aku cakap, aku tak bersedia lagi.”

“Kalau hang kahwin dengan aku, hari-hari aku masak nasi paprik untuk hang.”

Aku senyum. Mula membuka langkah mahu masuk ke dalam rumah.

“Tak sweet langsung, Umar.”

Aku terus melangkah masuk ke dalam rumah. Meninggalkan Umar keseorangan sambil tersengih-sengih. Entah apa yang disengihkan sangat pun tak tahulah. 

No comments:

Post a Comment

- Kalau tak kisah boleh tinggalkan komen...
- Setiap komen anda amatlah dihargai...
- Kalau suka bolehlah klik button Like...
- Terima Kasih...

Semoga anda sentiasa diberkati dan dirahmati oleh ALLAH