CINTA TANPA DUGA 1


BAB 1

AFZA QAIREEN melihat cermin kecil yang ada di meja kerjanya. Dia mahu memastikan penampilan dia anggun dan tiada cacat-celanya.  Rambutnya yang lurus dibiarkan lepas begitu sahaja tetapi nampak kemas. Bibir mungilnya yang dicalit dengan lipstick merah itu menambahkan rasa keyakinannya. Pakaian yang dipakai hari ini ringkas tapi nampak bergaya. Kemeja lengan panjang bercorak garisan ke bawah dan dipadankan dengan seluar slack berwarna hitam. Kasut yang bertumit tinggi menjadi pilihan.

Qaireen melangkah masuk ke dalam bilik kuliah. Suasana yang tadi bising dengan suara-suara bergurau kini diam tanda menghormati Qaireen. Qaireen meletakan tas tangannya dan fail yang dibawa untuk pembelajaran hari ini di atas meja. 

“Assalamualaikum dan selamat pagi.” Qaireen memulakan sesi pembelajarannya hari ini dengan memberi salam terlebih dahulu. Salam itu disambut oleh semua pelajar-pelajarnya.

Qaireen memerhati sekeliling kelas. Dalam senarai nama tidaklah seramai ini. Pasti ada yang belum mendaftar. Seorang demi seorang diperhatikan dan akhirnya mata dia tertancap pada seseorang. Dia membuka langkah dan menuju ke arah pelajar lelaki tersebut.

Qaireen mengetuk meja beberapa kali. Tapi pelajar lelaki yang enak tidur itu masih tidak sedarkan diri. Qaireen akhirnya mengambil keputusan menepuk belakang pelajar lelaki tersebut. Terpisat-pisat pelajar itu bangun menenyehkan matanya.

“Kat rumah tak cukup tidur ke?” soal Qaireen. Dengan wajah yang garang sambil berpeluk tubuh.

“Siapa ni? Jangan ganggu akulah.”

“Saya adalah Miss Afza Qaireen binti Mohd Haris. Saya pensyarah untuk subjek Critical Thinking. Saya rasa saya tak silap kelas kot.”

Pelajar lelaki itu terkejut. Dia menggarukan kepalanya dan melihat sekeliling. Rakan sekelasnya tersengih-sengih melihat dia. Dia jadi malu. Bingkas dia bangun dan memandang Qaireen.

“Saya minta maaf, Miss Qaireen.”

“Kalau rasa nak tidur, jangan masuk kelas. Saya tak suka tengok pelajar saya pemalas. Your name?” ujar Qaireen kembali ke hadapan kelas.

“Fayyad.”

Full name?” Qaireen memegang senarai nama untuk kelasnya hari ini. Dia tercari-cari nama seperti yang dimaksudkan.

“Muhammad Fayyad Zikri bin Hisyam.”

“Tak ada pun nama kat sini. Belum daftar? Atau awak tersilap kelas?”

Fayyad yang masih terpinga-pinga itu menggarukan kepalanya. Bibirnya cuba tersengih tapi langsung tidak membuatkan Qaireen rasa simpati dengannya. Qaireen seorang pensyarah yang sangat tegas. Ketegasan dia itu kadang-kadang membuatkan pelajarnya tidak suka padanya. Tapi setiap tahun juga Qaireen akan mendapat anugerah pensyarah yang cemerlang.

“Saya belum mendaftar lagi subjek. Tapi betullah saya kelas ni.”

“Okay, tak apa. Awak boleh duduk. Tapi saya nak esok nama awak atau sesiapa saja yang tak daftar lagi ada kat senarai nama ni. Kalau tak ada saya akan anggap awak tak wujud.”

Qaireen menegaskan lagi syaratnya. Semua pelajar yang ada di dalam kelas itu muka bertukar kerisauan. Mungkin mereka tidak sangka yang pensyarah mereka kali ini akan tegas seperti Qaireen.

“Saya kenalkan diri saya dulu. Nama saya Afza Qaireen binti Mohd Haris. Pastikan ejaan nama saya betul atau saya akan tolak markah. Subjek ini senang nak lulus tapi kalau kerja yang tidak memberangsangkan saya tidak akan kompromi untuk gagalkan awak semua.”

Riuh satu kelas apabila Qaireen berkata begitu. Ada yang berbisik sesama sendiri, ada yang muka tidak puas hati dan ada juga yang seperti tiada dalam kelas termasuklah Fayyad. Masih lagi mamai. Qaireen perhati sahaja tingkah laku Fayyad. Dia dapat rasakan yang Fayyad ini akan mendatangkan masalah padanya nanti.

“Saya ada tiga syarat dan pantang saya sendiri. Pertama, saya tak suka pelajar saya lambat. Lambat satu minit pun saya akan kunci pintu. Kedua, saya seorang yang sangat mementingkan kekemasan. Kalau assignment yang rasa macam belacan tu jangan berani hantar pada saya. Saya tak akan terima. Ketiga, saya tidak suka pelajar yang tidak menepati sahsiah rupa diri. Saya tak kisah awak nak berfesyen macam mana pun kerana saya juga suka fesyen tapi yang penting ikut apa yang ditetapkan.”

Masing-masing kusyuk mendengar syarat-syarat yang telah dikemukan oleh Qaireen. Sejurus kemudian mereka mengangguk. Mungkin faham atau buat-buat faham.

“Kalau dilihat sekarang ni, ramai yang langsung tidak menepati sahsiah rupa diri. Awak yang tidur tadi tu. Muhammad Fayyad Zikri, berdiri sekejap.” 

Qaireen masih lagi berminat untuk mencari kesalahan Fayyad. Fayyad bangun tanpa banyak soal. Dia menayangkan wajah selambanya itu. Dari bawah Qaireen nampak Fayyad masih tersengguk-sengguk menahan kantuk.

“Kita lihat penampilan sahabat kita ni. Baju tidak berkolar, rambut tidak bersikat, muka baru bangun tidur. Kad matrik mana?” Satu persatu Qaireen mencari salah Fayyad.

“Tertinggal kat rumah.”

“Nak bagi siapa pakai? Nenek awak?” soal Qaireen dengan nada tegas. Tangannya bersilang ke dada dan matanya tepat memandang ke arah Fayyad.

“Nenek saya sudah meninggal, miss.” jawab Fayyad selamba dan tidak menghiraukan perlian daripada Qaireen.

Jawapan itu membuatkan satu kelas riuh dengan ketawa. Geli hati dengan jawapan selamba Fayyad itu.  

“Esok kalau macam ni penampilan awak, saya tak akan benarkan awak untuk masuk ke dalam kelas.” Qaireen memberi peringatan lagi sekali. Bukan sahaja untuk Fayyad tetapi juga untuk semua pelajar yang ada di dalam kelas itu.

Fayyad mengangguk kepalanya beberapa kali. Dia tidak kisah pun dengan teguran Qaireen itu. Matanya masih mengantuk. Semalaman tidak tidur kerana mencari duit untuk menampung kehidupan dia.

“Duduk. Ingat ya semua. Saya tak mungkir pada syarat yang saya tetapkan. Kalau nak rasa, cubalah buat. Untuk hari ini, kita hanya akan menjalankan sesi perkenalan sahaja. Saya berminat untuk tahu tentang diri semua. Jadi kita mulakan dari belakang untuk kenalkan diri.”

Sesi pembelajaran pada hari ini selesai sebaik sahaja semua pelajar mengenalkan diri masing-masing. Qaireen melepaskan kelas awal kerana dia perlu menghadiri mesyuarat pada petang nanti.


SELEPAS kelas tadi, Fayyad terus menuju ke cafe untuk mengisi perutnya yang berbunyi sejak tadi. Matanya yang mengantuk terus segar sebaik sahaja kelas tamat. Dia memilih untuk duduk di meja yang jauh dari semua orang.

Tiba-tiba bahunya ditepuk dari belakang. Fayyad sedikit terkejut tetapi tersenyum sebaik sahaja melihat sahabat baiknya, Dayyan.

“Kau okay ke, Yad?”

“Kenapa? Nampak aku macam tak okay ke?” soal Fayyad kembali tidak menjawab pertanyaan Dayyan.

Dayyan tersenyum. Tanpa meminta izin daripada Fayyad, air diambil dan terus dihirupnya.
“Aku tak suka dengan pensyarah tu. Kerek siot!” Dayyan membuka cerita tentang pensyarah mereka tadi. Dari dalam kelas dia kasihan melihat Fayyad asyik kena dengan Qaireen.

“Aku tak kisah pun. Lantak dialah nak kerek ke apa. Aku malas nak ambil tahu.”

“Kau apahal? Okay tak?”

“Dah dua kali kau tanya aku soalan yang sama. Kenapa dengan aku? Ada sesuatu yang tak kena ke dengan aku?”

Fayyad melihat penampilan dirinya. Dia rasakan dia tiada masalah pada luarannya. Dalamannya usah ditanya kerana masalah tidak akan pernah selesai. Dia penat buat kerja seperti ini. Habis kuliah malam pula tolong Abang Mail jual burger sampai tengah malam. Esok pagi kelas. Letih. Tapi demi sesuap nasi. 

“Kau ada masalah. Aku tahu.” Dayyan meneka. Dia tidak berpuas hati bila Fayyad cuba menyembunyikan masalahnya.

“Tak ada apalah. Aku okay.” Fayyad masih lagi cuba berdalih. Dia tidak mahu menyusahkan orang lain. Biarlah dia tanggung seorang diri.

“Aku rasa kau patut buang ego kau tu. Kau maafkan papa kau. Baliklah pada keluarga kau.”
“Ini tiada kena mengena dengan hal itulah.”

Dayyan menepuk belakang badan Fayyad. Bibirnya tersenyum memandang sahabat baiknya itu. Dia tahu sahabatnya tengah susah sekarang. Bukannya dia tidak mahu bantu tapi dia sendiri hidup sebatang kara. Ibu ayah meninggal ketika masih kecil.

“Aku tahu kau susah sekarang ni. Kau tengah fikir macam mana nak bayar yuran belajarkan?”

Fayyad cuba untuk tersenyum. Air yang masih berbaki dihirupnya sehingga meninggalkan sisa.

“Aku dah buntu, Yan. Aku kerja setiap malam tapi tak juga cukup. Aku rasa macam nak quit belajarlah.”

“Hoi! Kau jangan sampai macam tu sekali, Yad. Tinggal lagi satu semester saja lagi. Tak akan kau nak menyerah dan sia-siakan tiga semester yang kita dah harungi? Kau biar betul, Yad. Aku tak setuju kau ambil keputusan macam ni.”

Fayyad menggaru kepalanya yang tidak gatal. Dia tunduk dan memusing kepalanya beberapa kali. Buntu memikirkan tentang semua ini. Kalau boleh dia nak teruskan sampai habis. Teringat lagi pesan mamanya yang mahu dia menghabiskan belajar. Tapi kekangan wang buat dia rasa berputus asa.

“Tak tahulah, Yan. Aku dah malas nak fikir. Hidup aku susah sangat sekarang ni.”

“Satu saja penyelesaian untuk kau. Kau balik pada papa kau. Selesai masalah. Kau boleh teruskan pelajaran kau tanpa perlu bekerja keras macam sekarang ni.”

Fayyad menggeleng. Dia tidak pernah terfikir untuk balik ke pangkuan keluarganya. Sekali dia melangkah keluar dari rumah dia berjanji dia akan cuba berdikari. Peristiwa yang berlaku depan mata melihat bagaimana penderitaan mama membuatkan dia mengambil keputusan untuk keluar dari rumah.

“Tak akan terjadi, Yan. Kenapa kau nak sangat aku balik pada dia? Aku boleh uruskan semuanya sendiri. Aku tak kisahlah terpaksa berhenti belajar sekalipun tapi untuk aku balik pada dia memang tak akan pernah terjadi.”

Bingkas Fayyad bangun dari duduknya. Dia meninggalkan Dayyan keseorangan di situ. Dayyan diundang rasa bersalah. Dia tahu sahabatnya itu tidak suka bercakap tentang hal ini tapi niat Dayyan cuma satu. Nak kembalikan hubungan anak dan bapa yang terputus.

Fayyad terus menuju ke motosikal 125z miliknya yang diparkirkan di tempat yang disediakan di fakulti. Topi kaledar disarung dan terus menghidupkan enjin motosikalnya itu. Dia memulas minyak dan keluar simpang tanpa melihat kiri dan kanan.

Bang!!!


Rempuhan kuat itu menyebabkan Fayyad tercampak ke atas jalan raya. Kereta itu brek mengejut. Dunia Fayyad gelap. 

--- > Terima kasih sudi membaca. Kisah ini insyaAllah saya cuba bawa kelainan sikit. Harap terhibur. :)

1 comment:

  1. what happens? oh no. janganlah jadi sesuatu pada Fayyad.

    ReplyDelete

- Kalau tak kisah boleh tinggalkan komen...
- Setiap komen anda amatlah dihargai...
- Kalau suka bolehlah klik button Like...
- Terima Kasih...

Semoga anda sentiasa diberkati dan dirahmati oleh ALLAH