Katakan Cinta 9

Bab 9
Aku rasa sedih pula bila hantar dia kat lapangan terbang Penang. Rasa macam tak mahu dia pergi tapi aku cepat-cepat nafikan perasaan itu. Aku dah jatuh cinta ke? Oh tidak! Aku kena berbalik pada ciri lelaki yang aku idamkan.

            Ciri lelaki yang aku nak jadi suami aku adalah baik, hormat mak abah aku, tak kacak tak apa janji manis dan paling aku harap bukanlah seorang yang kaki pukul. Aku sangat risau itu. Begitu juga dengan abah. Dah banyak kali pesan supaya aku berhati-hati kerana dia risau anak dara dia ni orang dera. Risau melebihkan risau mak. Lagi satu, tak kedekut dan kuat mengadu macam Mikael. Langsung tak kena dengan aku.

“Hati-hati Mikael.” Ujar abah. Turut menemani aku menghantar Mikael kerana sudah lewat malam.

Aku pandang muka dia yang nampak berat sangat nak balik. Aku pun berat sangat nak lepas dia balik.

“InsyaAllah pak cik. Pak cik jaga diri ya. Saya balik dulu.” Mikael bersalaman dengan abah.
Dia menoleh memandang ke arah aku. Aku membalas pandangan dia.

“Jangan rindu aku.”

Aku mencebik. “Jangan nak perasan sangat!”

“Jangan dok ingat kat aku.”

“Tak akan.” Sepantasnya aku membalas.

“Jangan serahkan hati kau kat orang lain.”

“InsyaAllah tak.” Aku menjawab pantas. Tapi beberapa saat lepas tu, aku menekup mulut. Tersasul ya?

Aku pandang Mikael. Dia sudah tersengih-sengih. Malu lagi. Cepat-cepat aku melarikan mata aku. Tidak mahu memandang wajah Mikael yang menang kerana berjaya kenakan aku.

“Tak lama lagi abah dapat menantu oversealah ya.” Usik abah.

Aku tepuk dahi perlahan. Aduh! Abah jangan bagi Mikael perasan lagi.  Aku terlepas cakap kot. Bukan betul pun. Ya bukan betul pun aku nak cakap macam tu. Tadi aku nak balas lain tapi tersasul.

“Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata jangan dok nafikan lagi. Pandai tak anak minah salleh ni berperibahasa?” Tak habis-habis lagi mengusik.

“Jangan nak merosakan peribahasa boleh? Dahlah, pi lah check in. Satgi flight tinggal.”

“Tak ada ucapan perpisahan untuk kekasih hati yang dibenci ini?”

Aku kerut dahi. Abah kat sebelah dah tersengih-sengih. Mikael! Awatlah hang meroyan sangat ni?

“Abah! Awat gelak?”

“Lah tak boleh ka abah gelak tengok anak abah ni bahagia?”

Aku ketap bibir. Mikael dan abah sudah tergelak besar. Sukanya mereka kenakan aku. Aku ni dahlah suka mengelabah. Muka malu tu langsung tak boleh nak cover.

“Dahlah. Abah dengan Mikael sama ja.”

“Nampak tak keserasian abah mentua dengan bakal menantu?” tambah abah lagi.

Aku mencebik.

“Meluatnya rasa!”

Mereka ketawa lagi. Ketawa yang membuatkan aku bertambah bengang dan rasa macam nak marah.

“Okaylah pak cik. Dah lewat dah ni. Saya pergi dulu.”

“Okay Mikael. Kirim salam kat keluarga hang kat sana. Nanti kalau sempat, pak cik pi melawat.”

“InsyaAllah.”

Dia mendekati aku.

“Selamat tinggal sayang bie.” Mikael mengujarnya perlahan di telinga aku sebelum dia melangkah masuk ke balai pelepasan.

OMG! Sesak nafas! Inhaler mana? Aku perlukan hang. Ya Allah, rasa macam tiba-tiba dunia di awang-awangan. Mendengar kata yang romantis daripada Mikael itu. Bibir aku tanpa disangka mengukirkan senyuman.

“Dah. Tak payah nak berangan sangat. Jom balik.”

Teguran abah membuatkan aku tersedar kembali ke alam nyata. Astarfirullahalazim. Jangan nak lebih-lebih sangat ya, Rania. Hang tu ada taste tau. Ingat tu.

**********
Leganya rasa bila dapat berbaring atas katil empuk ini. Sangat bahagia. Seharian langsung tiada rehat yang cukup hari ini. Selepas sibuk di restoran, bergegas pula hantar Mikael ke Lapangan Terbang Penang. Jauhnya memakan setengah jam dari tempat aku.

Bibir aku mengoyak senyuman. Teringatkan Mikael yang sengal. Mikael yang otak tak betul tu. Rasa bahagia pula. Berat hati melepaskan dia balik tapi siapa aku nak menghalang dia pergikan.

“Eh Rania! Apa kena dengan hang? Dok teringat dia pula.” Aku menggelengkan kepala aku beberapa kali. Aku pun dah pelik dengan perangai aku ni.

“Dia dah ada girlfriend dah. Hang sendiri cakap yang mamat tak betul tu bukan taste hang.”

Dah macam orang gila bercakap seorang diri. Aku tersengih. Aku capai teddy bear besar itu dan aku peluk erat. Daripada merapu lebih baik aku tidur. Aku patutnya gembira sebab esok dah tak ada orang lagi nak ganggu aku buat sementara waktu.

Ketika nak melelapkan mata, telefon bimbitku menjerit mengeluarkan nada dering lagu Datuk Siti Nurhaliza. Terbaik Bagimu. Aku tatap skrin dan sedikit pelik.

“Assalamualaikum sayang bie.”

Aku geli geleman. Nada tu tak boleh blah sebab mengada-ngada sangat. Macam minta penampar.

“Waalaikumussalam. Dah sampai dah?”

“Dah. Kalau tidak macam mana boleh telefon kau, gila.”

Dia panggil aku gila? Gila lagi hang, Mikael.

“Mana tahu kot-kot dalam flight ada line.” Balas aku sarkastik.

Aku rasa macam saja hantar dia kat airport. Aku baru nak lelap mata dia cakap dah sampai. Oh! Memanglah Rania oi! Dia naik kapal terbang. Bukan naik bas atau kereta api.

“Buat apa tu? Rindu aku?”

“Dah tengok papa hang? Macam mana keadaan dia?”

Kedengaran keluhan daripada Mikael dari corong telefon. Dia tanya lain aku jawab lain.

“Aku balik rumah terus. Tak jenguk papa lagi.”

“Awat hang tak pi jenguk dulu? Apa masalah hang ni?” aku mula berang. Tujuan aku suruh dia balik malam nak suruh dia jaga papa dia. Tapi boleh pula buat macam tu.

“Janganlah marah aku. Aku penatlah.”

“Bukan hang yang pandu flight tu tadi. Jangan telefon aku kalau hang tak pi tengok papa hang.”

Terus panggilan aku matikan. Aku tak suka bila Mikael bersikap begitu. Bagi aku keluarga tetap nombor satu. Kot mana pun keluarga juga.

Sekali lagi telefon berdering. Aku tatap skrin dan panggilan daripada dia lagi. Malas aku nak jawab. Aku tak akan layan orang yang tak tahu nak jaga ibu bapanya. Kalau dia boleh buat kat bapanya macam tu mana tahu dia juga boleh buat kat aku juga sama macam tu.

Tak lama lepas tu, Whatsapp masuk. Aku buka dan baca. Aku pula tiba-tiba rasa bersalah. Tapi salah dialah juga. Siapa suruh main-main.

Period eh? Ke pregnant? Anak siapa? Lembu Tony Stark tu ke?

Mesej yang aku terima daripada dia. Dia turut sama menghantar gambar dia di dalam bilik yang menempatkan papanya lagi. Aduh! Bersalah pula.

Sekali lagi panggilan telefon daripada dia. Teragak-agak aku nak jawab. Tapi cepat juga jari aku menekan butang jawab.

“Nak apa lagi?” soal aku buat-buat dingin.

“Marah saja. Betullah ni tengah period ni. Emosi tak terkawal.”

Aku gigit bibir. Dalam nak marah tu ada jugalah rasa geli hati tu. Apa kenalah dengan hang, Rania?

“Kalau tak ada apa-apa yang penting untuk dibincangkan, aku nak tidur. Esok aku kena bangun awal nak kena kerja. Bukan macam hang, anak orang kaya.”

“Sedapnya lahai telinga aku dengar bebelan kau ni. Aku rasa macam irama yang sangat menusuk kalbu.”

Aik! Boleh pula macam tu. Aku pula naik seram.

“Hang nak apa, Mikael?” Aku dah mula rasa bengang. Mata pun dah mengantuk. Emosi sebenarnya okey tapi bila dengan dia jadi tak okey. Rasa nak marah saja.

“Nak kau.”

“Gila!”

Mikael tergelak. Kuat. Agak-agaklah bro. Kat hospital kot.

“Kau nak tahu tak yang sebenarnya aku tak tahu apa yang aku buat. Tadi mulanya aku nak saja terus balik rumah. Esok pagi baru nak datang melawat tapi mulut aku laju saja beritahu kat driver suruh hantar aku ke hospital.”

“Baguslah.” Balas aku. Sedikit lega mendengar bila dia berkata begitu.

“Tapi aku tak suka papa aku.”

“Dia tetap papa hang. Jangan risau. Lama-lama nanti sukalah.”

Diam seketika. Dia diam. Aku pun diam. Hanya kedengaran deruan nafas masing-masing.

“Terima kasih.”

“Untuk apa?” Yalah tiba-tiba saja ucap terima kasih. Nak tahu juga untuk apa.

“Paksa aku untuk berbaik dengan papa aku.”

Aku mengukirkan senyuman.

“Aku boleh suruh tapi aku tak boleh nak ubah hang. Hang fikir. Kalau papa hang tak ada, hang pun tak akan lahir ke dunia ni. Memang mungkin bagi hang dia tak ada apa-apa jasa yang perlu dikenang pun tapi dia tetap papa hang. Darah yang mengalir dalam tubuh hang tu ada darah dia.”

“Yalahkan. Kalau aku tak lahir kat dunia, aku tak akan jumpa kau. Aku pun tak ada orang nak panggil bie.” Mikael ketawa.

Hish! Dalam serius tu terselit juga tu nak kenakan aku.

“Dahlah. Aku dah mengantuk. Nak tidur.”

“Okey sayang bie. Good night. Muah sikit kat pipi tu.”

“Mikael!” jerit aku dari corong telefon.

Dia ketawa lagi. Ketawa tak ingat.

“Malulah tu. Kalau kau ada sebelah aku ni memang dah lama aku buat.”

Meremang bulu roma aku tiba-tiba. Aku rasa seram sejuk. Mikael dah mula nak menggatal.

“Gila. Okey, bye.” Terus aku matikan panggilan.

Tak lama kemudian, Whatsapp masuk. Dia menghantar gambar dia tengah memuncungkan bibirnya seolah-olah nak cium.

‘Nah ciuman untuk malam ni.’

Caption yang membuatkan aku rasa macam nak menjerit. Aku terus tutup Whatsapp dan tarik selimut tutup seluruh tubuh aku. Berharap mimpi ngeri ini tidak berulang kembali.

Sekali lagi kedengaran Whatsapp masuk. Aku capai telefon dan buka. Tapi sebelum tu dah berdoa dulu. Jangan dia buat tak senonoh lagi.

Good night sayang. Aku bergurau saja. Jangan bagitau abah. Mati aku kena pancung nanti.’

Tahu pun takut. Tapi sedikit sebanyak rasa lega. Tiba-tiba geli hati dengan sikap dia tu.

“Mikael, awat hang tiga suku sangat?”

Aku menggelengkan kepala beberapa kali. Aku tutup aplikasi Whatsapp tanpa membalas apa-apa. Aku tidur dengan senyuman di bibir.


Kelakar. 

No comments:

Post a Comment

- Kalau tak kisah boleh tinggalkan komen...
- Setiap komen anda amatlah dihargai...
- Kalau suka bolehlah klik button Like...
- Terima Kasih...

Semoga anda sentiasa diberkati dan dirahmati oleh ALLAH