HATI YANG AKU PERLU BAB 13


“Zara lapar tak? Saya laparlah.” Izz Rayyan menyuarakan kehendaknya. Perutnya sudah berbunyi minta diisi.

Damia melihat jam di dashboard kereta Izz Rayyan. Patutlah lapar. Sudah pukul 2 petang.

“Boleh juga. Perut saya pun dah menyanyi ni. Bolehlah kita solat Zohor sekali.” Damia menyetujui cadangan Izz Rayyan untuk berhenti makan. Lagipun sudah masuk waktu Zohor. Elok sangat mereka berhenti sekejap.

“Betul ke perut awak dah menyanyi? Saya tak dengar pun. Lagu apa erk?”Izz Rayyan tergelak kecil.

Damia menampar perlahan bahu Izz Rayyan. “ Nak lagu apa?”balas Damia pula melayan gurauan itu.

“Terimalah sayang cintaku seadanya. Ditujukan insan yang bernama Nurul Zara Damia Alisya binti Rasyid. Boleh tolong putarkan tak?” Izz Rayyan masih lagi asyik bergurau dengan Damia. Damia melayan, lagilah Izz Rayyan suka.

Damia tersipu  malu. Rona mukanya sudah bertukar warna. Malu pula mendengar usikan daripada Izz Rayyan itu. Tajuk lagu tu pun sudah mempunyai maksud yang mendalam. Izz Rayyan ni memang suka buat Damia duduk tak diam.

“Oppss…lagu tu tak ada dalam senarai. Sila pilih lagu lain.” balas Damia. Dia tidak memandang muka Izz Rayyan yang sedang memandangnya. Mereka sudah berhenti di perhentian Gurun.

Izz Rayyan tersenyum. “Kalau macam tu biar saya yang nyanyi ye? Kejap nak bersedia dulu.”  Izz Rayyan cuba mengingati lirik lagu nyanyian Arrow itu. Lagu itu memang menjadi kegemarannya sejak dulu lagi.

Damia menanti dengan penuh debaran. Malunya turut menebal. Mana pernah lagi ada orang yang mendekatinya selama ini yang betul bersungguh-sungguh dalam memenangi hatinya.

“Bukan pura-pura….”Izz Rayyan mahu memulakan nyanyiannya. Namun terhenti selepas Damia mengarahnya untuk berhenti. “Kenapa pula, Zara? Saya bersemangat nak nyanyi kat awak ni.”

“Saya rasa saya tak layak untuk terima lagu ni.” Damia bersuara. Damia memang belum bersedia untuk mendengarnya.  



“Okeylah kalau awak cakap macam tu. Awak rasa awak tak layak tapi saya rasa awak memang terlebih layak. Jauh di sudut hati saya, saya dapat rasakan awak memang jodoh saya. Pertama kali saya terpandang awak  hati dan perasaan saya menjadi tidak tentu arah.” Izz Rayyan membuat pengakuan ikhlas.

Damia terharu mendengar pengakuan daripada Izz Rayyan. Izz Rayyan setakat ini begitu baik dengannya. Tapi masih terlalu awal untuk dia menilai Izz Rayyan. Damia juga akan memberi peluang kepada Izz Rayyan untuk memenangi hatinya.

Thank for everything, Izz Rayyan. Saya sangat menghargainya. Tapi masih terlalu awal untuk saya menerima awak. Saya harap awak faham.”pinta Damia. Dia memerlukan masa untuk semua ini. Percintaan adalah perkara baru baginya walaupun dia pernah sukakan Fariz dulu tapi itu lain dari situasi sekarang.

“Saya nak awak tahu yang saya serius dengan awak. Saya nak awak jadi isteri saya, ibu kepada anak-anak saya dan pendamping saya di dunia dan akhirat. Saya tahu terlalu awal untuk berbicara tentang perasaan kita sekarang ini tetapi saya rasa inilah masa yang sesuai. Sudikah awak untuk menjadi isteri saya?” Izz Rayyan melamar Damia. Dia akan terima apa sahaja jawapan daripada Damia. Kalau Damia menolak, dia tidak akan berputus asa untuk terus memenangi hati Damia.

Damia terkedu. Tiada angin, tiada ribut Izz Rayyan melamarnya. Tidak pernah terfikir Izz Rayyan begitu serius untuk menjalinkan perhubungan. Dada Damia sudah berombak kencang. Lidahnya kelu. Mulutnya telah terkunci serapat-rapatnya. Tiada apa yang mampu diungkapkan olehnya.

“Zara… saya tak paksa awak bagi jawapan sekarang. Saya akan terima apa sahaja jawapan awak. Andai kata awak menolak saya, saya akan redha kerana mungkin awak bukan jodoh saya, tapi percayalah. Saya akan jaga awak sebaik-baiknya sekiranya awak terima saya. Sebab sekali saya jatuh cinta selamanya saya cintakan orang tu.”ikhlas sungguh pengakuan daripada Izz Rayyan ni.

“Tapi kitakan tak pernah bercinta. Lagipun awak belum lagi mengenal hati budi saya, begitu juga dengan saya. Saya nak seperti orang lain. Kenal-kenal, bercinta, couple lepas tu barulah kahwin. Masih terlalu awal untuk semua ini.”

Izz Rayyan tersenyum lebar.

“Zara, dalam Islam tiada istilah couple. Couple hanya untuk orang yang sudah berkahwin. Bercinta selepas kahwinlah sebaik-baiknya. Saya tak nak nikmat perkahwinan hilang andainya kita ikut trend zaman sekarang. Imam Hassan Al- Banna ada berkata yang kalau kamu berkawan-kawan sepuluh tahun sekalipun kamu belum kenal orang tu. Yang kita kenal hanyalah lakonan dia sahaja. Awak tengok sekarang ini. Bercerai sudah menjadi perkara biasa. Bila tanya tempoh percintaan semuanya dua tiga tahun tapi bila kahwin cuma beberapa bulan sahaja. Saya tak nafikan ramai yang bahagia tapi saya tak nak macam tu. Saya harap awak faham dan saya juga akan faham kalau awak tak dapat terima saya.” Izz Rayyan berkata pasrah. Dia bukannya baik sangat tapi selepas apa yang terjadi dulu, dia sudah serik dengan semua itu.

Damia cuba menatap panahan mata Izz Rayyan. Cuba mencari keikhlasan daripada kata-kata Izz Rayyan itu walaupun dadanya sudah berdebar-debar. Damia memang memerlukan seseorang di sampingnya tapi dia tidak tahu siapa orangnya. Yang sanggup terima dia seadanya, yang sanggup melayan karenah dia.

Damia buntu. Dia tidak boleh memberi jawapan sekarang. Walaupun hatinya seolah-olah mahu menerima lamaran Izz Rayyan. Dia percaya lelaki itu ikhlas. Tapi kalau boleh dia nak dulu berkenalan dengan Izz Rayyan supaya dia dapat tahu semua tentang lelaki yang berada di sebelahnya ini.

“Saya tak boleh bagi jawapan sekarang. Saya confuse.” Damia melarikan pandangan matanya dari terus diratah oleh Izz Rayyan.

 “Ambillah berapa lama masa yang Zara perlu. Apa pun keputusannya, Izz akan terima. Saya takkan memaksa Zara untuk terima saya. Okey?” Izz Rayyan cuba mempamerkan wajah yang ceria. Dia pun tidak tahu kenapa dia boleh melamar Damia dengan tiba-tiba sahaja walaupun niatnya itu sudah lama dipendam di dalam hati.

Damia mengukirkan senyuman. Dia selesa kerana Izz Rayyan tidak terlalu memaksanya untuk memberi jawapan. Izz Rayyan seorang yang sangat profesional orangnya. Senang dengan sikap Izz Rayyan yang sangat berfikiran terbuka.

“Terima kasih, Izz Rayyan kerana memahami saya.”ucap Damia.

Izz Rayyan mengerling jam. Rasanya sudah lama mereka berada di situ. Tujuan utama mereka terbantut akibat daripada lamaran Izz Rayyan tadi.

“Sama-sama kasih. Jom makan. Saya lapar sangat dah ni.” Izz Rayyan merengek sambil memegang perutnya. Damia tergelak kecil. Macam budak-budak sudah gaya Izz Rayyan.

“Jom.” Suasana kembali seperti biasa. Mereka berdua melangkah masuk ke medan selera untuk mengisi perut bagi meneruskan perjalanan yang berbaki beberapa kilometer sahaja lagi untuk sampai ke destinasi yang dituju.

****************

“Zara ada teman lelaki?” tanya Izz Rayyan ketika menunggu pesanan sampai ke meja mereka.

Damia yang sedang asyik memerhati gelagat kanak-kanak yang menangis akibat tidak dituruti kemahuannya mengalihkan pandangan kepada Izz Rayyan yang segak bergaya itu. Soalan cepu emas.

“Tak adalah. Siapalah nak kat gadis tomboy macam saya ni?” Damia ketawa kecil.

“Saya nak awak pula tak sudi.” balas Izz Rayyan senada.

“Bukan tak sudi cuma masih belum bersedia untuk memberi jawapan. Masih terlalu awal untuk berkata ya dengan lamaran awak tu. Saya perlukan masa.”

Izz Rayyan menganggukkan kepalanya. Dia mengerti perasaan Damia. Pastinya Damia sedang keliru dengan semua ini.

“Baiklah. Saya tak mahu paksa awak. Kalau boleh saya tahu Fariz tu siapa?”

“Sahabat baik saya dunia akhirat.” jawab Damia sambil bibirnya mengukirkan senyuman. Dia terkenangkan Fariz di kampung. Apa khabar sahabatnya sekarang? Rindunya dia untuk bertemu dengan Fariz hanya Tuhan saja tahu.

“Dulu mula-mula bertemu awak saya ingatkan Fariz tu teman lelaki awak. Rupanya sahabat baik. Patutlah mesra semacam aje.”

“Tapi kalau awak ingat Fariz tu teman lelaki saya kenapa awak cuba masuk line juga?” selamba saja Damia bertanya.

“Sebab saya terpikat kat awaklah. Saya suka tengok wajah awak, tingkah awak dan kebrutalan awak. Saya jatuh cinta pandang pertama semasa kita berlanggar kat kenduri tu.  Sejak dari itulah saya ingin sangat berkenalan dengan awak cuma saya takut.”

Damia berkerut dahinya.

“Takut?”soal Damia ingin tahu apa yang ditakutkan oleh Izz Rayyan itu.

“Awak garang.” Izz Rayyan tersengih.

Damia tersenyum nipis. Garang-garang pun berani juga memikat aku ni.

“Garang dengan orang yang merimaskan sahaja.”

“Jadi saya merimaskan ke?” Izz Rayyan mengangkat keningnya. Menanti jawapan daripada Damia.

Damia mengetuk jarinya di atas meja. Dia menarik nafas dalam lalu dihembus perlahan.

“Sikit-sikit. Tapi itu dulu. Masa awak jadi bangla jual karpet tu.” ucap Damia sambil matanya mencerun kepada Izz Rayyan untuk melihat reaksi lelaki itu.

Izz Rayyan seraya ketawa. Kuat sehingga ada mata yang memerhati kepada mereka berdua. Kenapalah dengan lelaki ini. Nak ketawa pun perlahankanlah sedikit suara tu. Gumam Damia dalam hatinya.

“Bangla tu handsome kan? Macam-macamlah awak ni.” Izz Rayyan masih lagi dalam ketawanya. Apalah yang lucu sangat pun Damia tidak tahu.

“Okey-okey aje. Taklah handsome mana tapi sedaplah mata memandang.”

“Jadi sekarang saya sudah tidak merimaskan awak lagilah?”

Damia menjongketkan bahunya. Air yang baru sahaja terhidang dihirup sedikit. Dia segan untuk menjawab pertanyaan daripada Izz Rayyan itu. Izz Rayyan bukan seorang yang merimaskan lagi untuk Damia. Dia sudah boleh menerima kehadiran lelaki itu di dalam dirinya. Perasaan marah, geram dan menjengkelkan hati Damia sudah tiada lagi. Dia rasa sangat selesa dengan Izz Rayyan sekarang.

“Cakap ajelah. Jangan nak malu-malu.” desak Izz Rayyan. Dia mahukan jawapan daripada mulut Damia bukannya isyarat tubuh.

“Mungkin ya, mungkin tidak.” Jawab Damia.

Izz Rayyan tersengih.

“Mungkin ya mungkin tidak? Rasanya tidak kot. Saya sekarang ini lebih menyenangkan hati awakkan?”

“Jangan nak perasan sangatlah. Saya tak cakap apa-apa pun.”nafi Damia. Suka sangatlah perasan diri.

“Cakaplah awak. Ala tomey-tomey.” Izz Rayyan mengusik sambil berlakon sedang mencubit pipi Damia.

Damia menekup mulutnya. Dia cuba menahan ketawa. Geli hatinya mendengar usikan daripada Izz Rayyan itu.

“Gilalah awak ni. Macam budak-budak.” tegur Damia yang masih lagi cuba menahan ketawanya.

“Cepatlah cakap.”

“Cakap apa?” Damia buat-buat tak ingat apa yang cuba dimaksudkan oleh Izz Rayyan.

Izz Rayyan mengetap bibirnya geram. Main-main betullah. Dulu garang bukan main.

“Ketuk kepala nak?” ugut Izz Rayyan.

“Adalah sikit-sikit yang merimaskan tu. Saya cuba untuk sesuaikan dengan keadaan sekarang ini. Jangan risau.” Damia menjawab persoalan daripada Izz Rayyan itu.

Izz Rayyan menarik nafas lega. Terima kasih Tuhan kerana bukakan pintu hati Damia untuk cuba menerima dirinya. Izz Rayyan sudah lama mengharapkan semua ini.

“Lega hati saya. Saya boleh mengharaplah ni?”

“Terpulanglah. Jangan menangis tak berlagu sudahlah nanti.” Damia berseloroh.

“Kenapa? Awak tak sudi ke dengan saya?”

“Saya dah beritahukan yang masih terlalu awal untuk berikan jawapan. Saya perlukan masa untuk semua ini. Please jangan tanya banyak kali. Nanti saya naik angin baru awak tahu.” Damia memberi amaran. Dia memang tidak suka didesak tambahan lagi membuat keputusan terburu-buru. Dia akan menjadi marah dan baran.

“Cuba naik angin sikit. Nak juga tengok macam mana gayanya. Entah-entah rupa macam Kak Ros dalam animasi Upin dan Ipin itu apa.” usik Izz Rayyan.

Damia membulatkan matanya. Izz Rayyan sudah ketawa berkekeh-kekeh.


          “Ada-ada ajelah awak ni. Muka legend tapi hati layan animasi Upin dan Ipin. Tak rock langsung.” kata Damia kepada Izz Rayyan.

           “Saya memang dalam hati ada taman. Lainlah awak tu. Dalam hati ada tapak pembinaan.” balas Izz Rayyan lancang.

Damia mengigit bibirnya. Geramnya dengan Izz Rayyan. Kalau diikutkan hatinya yang geram sudah lama lelaki itu ditarik-tarik telinganya. Nasib baik dia masih lagi mampu bersabar.

“Malas nak layan. Saya lapar nak makan. Lepas ini nak bergerak jumpa mak dan ayah pula.” Damia mengalah. Dia tidak mahu berterusan bercakap dengan Izz Rayyan. Nanti dia juga sakit hati dengan usikan demi usikan daripada Izz Rayyan itu.

“Macamlah awak yang pandu kereta.”  Izz Rayyan sempat lagi berkata sebelum menyuapkan makanan ke dalam mulutnya.

Damia hanya mendiamkan diri. Tak berdaya sudah ingin melayan Izz Rayyan.
                                                                                   

10 comments:

  1. Best sangat cepatlah sambung ya tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih ya sudi membaca.... :D insyaALLAH...

      Delete
  2. sweet gile izz rayyan..suke suke sukeeeee...haha..klu btl2 ade lelaki mcm ni skng ni bhgianye..bertuah pmpn yg dpt lelaki cm gni..huuhu..agak2 bile kuar novel? xsabo nk beli..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada ke lelaki mcm tu? eh, kita tanya balik pula...rasanya ada kot tp xramai..susah nak cari...hanya pompuan yg betul-betul istimewa saja yg boleh miliki lelaki mcm Izz Rayyan tu...myn pun nak jugak...kehkeh...

      insyaALLAH, myn dah hantar manuskrip...doa2kan ya..
      klu ada rezeki alhamdulillah la... :D

      thanks sbb sudi membaca.. :D

      Delete
  3. Acu bila nak smbung lg..x sbarlh anja nak tau cita strusnya..

    ReplyDelete
  4. Best la cter tu....smbg la lg...dh ad novel k.?tjuk pe.?...kita dkt je la...sy bdk uitm puncak alam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sebab sudi baca.. Dah ada novel dah kat pasaran. Boleh dapatkan. Oh Hye! Saya budak Puncak Perdana. Salam kenal. :)

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

- Kalau tak kisah boleh tinggalkan komen...
- Setiap komen anda amatlah dihargai...
- Kalau suka bolehlah klik button Like...
- Terima Kasih...

Semoga anda sentiasa diberkati dan dirahmati oleh ALLAH