HATI YANG AKU PERLU BAB 11


Bab 11

Damia berjalan beriringin dengan Izz Rayyan. Selesai makan tadi, Izz Rayyan mengajak Damia untuk berjalan-jalan pula di pusat beli-belah. Damia tidak membantah cadangan itu. Malah Damia berasa sangat selesa keluar dengan Izz Rayyan.

Izz Rayyan mengajak Damia masuk ke kedai menjual tudung dan pakaian wanita. Damia memandang muka Izz Rayyan pelik. Cuba meminta penjelasan daripada Izz Rayyan namun Izz Rayyan buat tak tahu saja. Damia hanya mengikut jejak langkah Izz Rayyan tanpa banyak bicara.

Izz Rayyan berjalan terus menuju ke bahagian menjual tudung. Dia membelek satu persatu tudung yang tergantung cantik di rak itu. Damia mengetap bibirnya. Apa yang nak dibuat oleh Izz Rayyan pun dia tidak dapat kenalpasti.Mungkin dia nak beli untuk mak dia kot… Tak pun dia beli untuk girlfriend dia? Damia membuat andaian sendiri. Tidak berminat untuk bertanya.

“Okey tak yang ini?”tanya Izz Rayyan meminta pendapat daripada Damia.

Damia mengambil tudung tersebut dari tangan Izz Rayyan.Dia membelek tudung tersebut. Damia kemudiannya mengangguk.

“Untuk siapa? Mak atau girlfriend?” Damia tiba-tiba berminat pula nak tahu.

Izz Rayyan tersenyum. “Untuk bakal isteri.

Damia mengetap bibirnya. Dah nak kahwin rupanya. Tapi masih lagi nak kacau aku. Huh! Lelaki memang macam tu. Tak pernah cukup dengan satu.

“Orang dia macam mana?” Damia bertanya lagi.

Izz Rayyan memandang Damia pelik. “Cemburu ke?” usik Izz Rayyan.

Damia menjuihkan bibirnya. Perasan. Ingat nak sangat kat lelaki sawan macam Izz Rayyan ni.

“Tak ada masa. Nak tahu orang macam mana senang sikit nak pilih.”Damia mula nak naik angin.

“Okey, jangan marahlah yang oi. Orang dia tinggi, putih dan lebih senang nak cakap dia macam Zara. Semuanya macam Zara. Okey tak kalau yang ini saya pilih untuk dia?” 



Damia membelek lagi tudung yang dipilih oleh Izz Rayyan tu. Dia turut tertarik dengan rekaan tudung tersebut.

“Okey. Sesuai sangat kalau kulit dia putih.” Damia memberi pendapat.

“Jadi Zara sukalah?”tanya Izz Rayyan inginkan kepastian.

Damia mengangguk. “Bagi aku cantik dah tapi tak tahulah bakal isteri hang macam mana.”

Confirm dia suka punya kalau Zara suka. Saya nak pergi bayar dulu. ” Izz Rayyan berkata yakin. Ada agenda selepas ini yang mahu dilakukan oleh Izz Rayyan.

Damia mengangguk lagi. Dia turut mengikut Izz Rayyan berjalan menuju ke kaunter untuk membuat bayaran. Izz Rayyan mengeluarkan not RM 50 lalu diserahkan kepada juruwang yang bertugas di kaunter tersebut. Selepas selesai membayar, Izz Rayyan dan Damia berjalan keluar dari kedai tudung dan menjual pakaian wanita itu.

“Nak pergi mana lagi ni? Dah lewat ni. Esok kerja.” Damia merungut. Dia betul-betul dah letih.

Izz Rayyan melihat jam di pergelangan tangannya. Jarum jam sudah menunjukkan sudah pukul 8.00 malam. Kemudian mata dia tertancap pada wajah Damia yang kelihatan keletihan itu. Kesian pula.

“Dahlah. Jom saya hantar balik.”

Damia dan Izz Rayyan berjalan keluar dari pusat beli-belah. Mereka berdua berjalan beriringan menuju ke tempat meletak kereta.  
------------------------------

Mereka telah sampai ke kondominium Damia. Izz Rayyan memberhentikan keretanya di hadapan pintu masuk kondominium tersebut. Damia pula sudah terlena di tempat duduk sebelah.Izz Rayyan mengambil kesempatan itu untuk menatap wajah mulus milik Damia itu. Orang yang dicintai dalam diam.

“Zara….”panggil Izz Rayyan lembut. Cuba mengejutkan Damia yang masih terlena di sebelahnya.

Panggilan tersebut berhasil. Damia membukakan matanya perlahan-lahan. Dia melihat di luar kereta. Seperti mengenali tempat ini.

“Kita kat mana ni?”tanya Damia ingin tahu.

“Kita dah sampai. Kan ini rumah Zara.”jawab Izz Rayyan dengan nada lembut.

Damia membuka pintu kereta Izz Rayyan. Dia mengambil beg tangannya yang diletakkan di belakang lalu turun dari kereta.

Izz Rayyan  mengambil bungkusan di tempat duduk belakang. Dia lantas turun dari kereta selepas melihat Damia ingin melangkah masuk ke pintu masuk kondomium.

“Kejap Zara.”Damia menghentikan langkahnya. Dia memandang Izz Rayyan yang tercegat sudah di sebelahnya.

Izz Rayyan menghulurkan bungkusan kepada Damia.

“Kenapa bagi kat aku? Kan tudung ni untuk bakal isteri hang?”

Izz Rayyan tersenyum menampakkan lesung pipit di sebelah kedua-dua pipinya.

“Taklah. Saya belikan untuk awak. Hadiah atas perubahan penampilan awak. Saya sangat suka bila awak bertudung. Jadi saya harap awak dapat terima hadiah saya yang tak seberapa ini. Ambillah. Nanti bila kita kahwin saya beli lagi.” Izz Rayyan tersengih.

Mata Damia masih lagi memandang muka Izz Rayyan. Di dalam hatinya begitu terharu dengan pemberian Izz Rayyan. Dia tidak menyangka bakal isteri yang dikatakan oleh Izz Rayyan sebentar tadi adalah dia. Damia dapat rasakan ini satu penghormatan yang paling bermakna untuknya.

“Terima kasih.” Hanya itu yang mampu Damia ucapkan.

“Sama-sama. Esok saya datang ambil awak.” Izz Rayyan gembira kerana Damia sudi menerima pemberiannya itu.

Dia nak datang ambil aku? Buat apa?Damia tertanya-tanya.

“Kenapa pula hang nak ambil aku?”

Izz Rayyan tergelak.” Awak ni cepat lupalah. Kereta awakkan rosak, esok awak nak pergi kerja naik apa?”

Damia menepuk dahinya. Kemudian dia tersengih-sengih memandang Izz Rayyan.

“Betullah. Aku terlupa. Okeylah, aku minta diri dulu. Esok jangan lupa ambil aku. Jangan lewat tau.”pesan Damia.

“Tak takut ke naik sorang-sorang?”

Damia mengukirkan senyuman. “ Dah biasa. Dahlah pergi balik tidur. Esok kalau lewat datang, siaplah hang aku kerjakan.”

Izz Rayyan ketawa kecil. “Don’t worry. Esok selepas subuh saya tunggu sini.”

Damia menjuihkan bibirnya.”Boleh percaya ke? Jangan cakap saja lebih, tapi habuk pun tarak.”

“Tengoklah esok macam mana. Kalau betul, awak nak bagi saya apa?”

“Aku bagi penumbuk.”jawab Damia selamba.

“Ganas gila awak ni. Sebelum awak tumbuk saya, saya angkat awak lempar dalam kolam tu.” Izz Rayyan berseloroh.

“Larat ke hang nak angkat aku? Aku ni nampak saja kecil tapi sebenarnya berat tau.”

“Nak tau saya larat ke tak angkat awak, awak bagi penumbuk dulu.”

“Sudahlah. Semakin lama aku layan, semakin merapu awak tu. Aku masuk dulu. Take care. Bawa kereta elok-elok tau.”pesan Damia.

“Risau juga awak kat saya. Good night. Sweet dream. Mimpi saya tau.” Izz Rayan tersengih.

“Insyallah. Assalamualaikum…” Damia melangkah masuk ke kawasan kondominiumnya itu.
Selepas melihat Damia hilang dari pandangan mata barulah Izz Rayyan menghidupkan enjin keretanya lalu meninggalkan kawasan itu dengan perasaan bahagia yang memenuhi setiap ruang dalam dirinya.

**************

Damia merebahkan badannya di atas katil empuk sebaik sahaja dia tiba di rumah. Begitu letih sekali. Sepetang bersama lelaki yang dia tidak pernah suka suatu hari dulu. Tak sangka pula dapat keluar bersama-sama hari ini. Semua itu terjadi hanya kebetulan. Dan kebetulan itu membuatkan mereka berdua sudah pun menjadi kawan walaupun pertemuan mereka yang sangat singkat.

Damia mendongak memandang lelangit syiling kondonya. Dia tertarik dengan cara dan perwatakkan yang ada pada Izz Rayyan. Izz Rayyan seorang yang matang baginya. Dia cukup sabar dalam melayan karenah Damia. Walaupun Damia bercakap kasar dengannya dia tidak langsung membalas dengan bercakap kasar juga malah dia lembutkan lagi percakapannya.

Damia mencapai bungkusan beg plastik yang berisi tudung. Pemberian pertama yang dihadiahkan oleh Izz Rayyan. Dia membelek tudung tersebut. Dia tidak menyangka yang Izz Rayyan akan menghadiahkan dia tudung. Itu menunjukkan Izz Rayyan sangat menyokong dengan perubahan yang dilakukan oleh Damia.

Telefon bimbit Damia berdering. Cepat-cepat Damia bangun dari pembaringannya lalu mencapai telefon pintar yang diletakkan di atas meja tepi katilnya itu. Damia tersenyum melihat gerangan yang menghubunginya itu.

“Assalamualaikum, Kimi.”ucap Damia lantas sahaja mengangkat telefon.

“Mia mintak maaf sangat-sangat. Mia baru sahaja sampai rumah ni. Tak terdaya dah nak keluar lagi.”
Damia tersenyum sambil tangannya bermain-main bucu cadar katil.

“Mia balik kerja tadi lama dah. Pukul 6.00 Mia dah balik tapi tadi ada kawan ajak keluar makan itu yang lambat sampai rumah tu.”

“Mia minta maaf ya. Okey.. Waalaikumussalam.”

Talian dimatikan. Damia melihat jam di dinding biliknya. Sudah pukul 10.00 malam. Lama juga dia keluar dengan Izz Rayyan tadi. Sedar-sedar dah pukul 9.00 malam baru Izz Rayyan menghantar Damia pulang.

Damia berjalan ke meja kerjanya. Dia membuka komputer ribanya terlebih dahulu. Kemudian dia mencapai tuala yang tersangkut kemas lalu menapak menuju ke bilik air untuk membersihkan dirinya.
--------------------------------

Usai selesai solat Isyak, Damia duduk mengadap komputer ribanya. Tujuannya bukan untuk membuat kerja tetapi dia ingin membuka laman sosial facebook. Sejak menerima post yang dihantar oleh Pencinta Setia itu, Damia sudah kerap membuka laman sosialnya itu.  Boleh dikatakan tiap harilah dia membukanya.

Kotak chat berbunyi menandakan ada orang yang menghantar sesuatu untuk berchatting dengan Damia. Damia lantas melihat siapa gerangannya. Damia melonjak gembira. Pencinta setia yang menghantar mesej di kotak chat itu.

Pencinta setia - Assalamualaikum, Mia…

Damia menaip laju untuk membalas.

Damia             - Waalaikumussalam, Pencinta setia.-
Pencinta Setia - Buat apa tu? Tak menganggu ke?
Damia              -Tak mengganggu kalau awak jawab soalan saya

Damia teruja menunggu mesej daripada Pencinta Setia. Lama jugak Damia menunggu jawapan daripada Pencinta Setia itu barulah dibalas.

Pencinta setia  - Awak mesti nak tahu siapa saya kan?-.
Damia              - Betul tu. Boleh klau awk beritahu siapa awak dari mana awk    kenal sya

Damia sabar lagi menunggu jawapannya. Kelihatan di kotak chat itu, Pencinta Setia sedang menulis sesuatu untuk dihantar kepada Damia.

Saya ni seorang lelaki, warganegara malaysia, berbangsa melayu, berumur 27 tahun, masih bujang, bekerja sebagai tukang sapu sampah ( rezeki halal), dan seorang yang tidaklah sekacak mana pun. J - Pencinta setia.

Tukang sapu sampah? Tak kisahlah kerja apa pun asalkan halal. Tapi bukan itu yang Damia hendak tahu. Damia nak tahu siapa sebenarnya lelaki misteri tersebut.Damia ingin bertanya lagi. Dia tidak berpuas hati selagi dia tidak tahu siapa lelaki itu walaupun dia sudah beranggapan bahawa mereka hanya ingin mempermainkan dia saja.

Ketika Damia ingin menekan butang hantar, malangnya Pencinta Setia telah pun offline. Soalan Damia dibiarkan tidak lagi terjawab. Damia mengeluh panjang. Tidak dapat juga dia mengetahui siapa lelaki itu.

Damia menutup komputer ribanya. Matanya sudah mula layu. Dia sudah malas nak melayan Pencinta Setia itu. Tidak mahu mengusutkan kepalanya dengan orang yang entah siapa itu.

Damia memanjat katilnya. Dia membaringkan dirinya lantas tangannya mengambil telefon bimbitnya untuk mengunci penggera. Ada satu mesej. Nombor baru kerana tiada nama.

Wajahmu, senyuman, tingkah laku mu semuanya membuatkan aku begitu tertarik untuk mengenalimu dengan lebih dekat lagi. – Izz  Rayyan.

Damia mengukirkan senyuman. Sungguh romantik lelaki yang digelar sawan oleh Damia ini. Damia sangat selesa dengan kehadiran Izz Rayyan semenjak dua menjak ini.

Akhirnya Damia terlena dengan perasaan yang bahagia di dalam hati.



2 comments:

  1. salam..
    cerita yang menarik.. cuma perlu perbaiki sedikit lagi penggunaan bahasa dan loghat kedah pasti akan lebih menarik jika loghat kedah yang betul-betul digunakan..

    tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. noted! terima kasih sbb sudi membaca.. saya akan cuba baiki kesilapan saya... :D

      Delete

- Kalau tak kisah boleh tinggalkan komen...
- Setiap komen anda amatlah dihargai...
- Kalau suka bolehlah klik button Like...
- Terima Kasih...

Semoga anda sentiasa diberkati dan dirahmati oleh ALLAH