LELAKI TANGKAP MUAT 1



Bab 1

DIA berulang-alik ke sana sini resah memikirkan masalah yang baru sahaja timbul. Tidak sangka perkara ini akan berakhir dengan macam ini. Dia akui dia nakal dan sosial, tapi dia tidak pernah sampai ke tahap ini. Dia masih boleh fikir mana baik dan salah.

“El memang sengaja nak malukan papa ke apa ya, El?” jerkah Tuan Rizal berang dengan apa yang terjadi.

Dia sudah hilang sabar dengan anak perempuannya ini. Sudah beberapa kali buat hal.

“Papa, El tak salahlah. El pergi rumah dia untuk ambil barang. Dia ajak El masuk dalam rumah tu. El ingat ada orang, tapi sebenarnya tak ada. El yakin ini kerja Nazrul tak guna tu, sengaja nak perangkap El,” jelas El cuba mempertahankan diri.

Memang dia tak salah. Mungkin ini semua hanyalah rancangan bodoh Nazrul.

“El ingat dengan penjelasan El itu akan ubah semuanya? Macam mana papa nak hadap kawan-kawan papa? Seorang anak VIP ditangkap basah. Siapa lagi kalau bukan anak papa?”

“El minta maaf, papa. El akan minta Nazrul clearkan semua semula. El tak salah. El takkan buat benda macam ini. El mengaku El sosial, tapi untuk buat perkara macam ini, El tak pernah terfikir. Kalau El nak hanyut, masa kat UK dulu lagi El dah hanyut, papa.” El merendahkan egonya memohon maaf.

Dia tahu perkara ini memang memberi impak negatif kepada papanya sebagai seorang yang berpengaruh di Malaysia , tapi dia pun tak minta semua ini terjadi.

“Sudahlah, abang. El dah minta maaf, kan? Bukan salah dia pun,” celah Puan Nani, mempertahankan anak perempuannya itu.

“Memang bukan salah El. Tapi, muka ni nak letak mana?”

“Papa jangan risau. El akan minta Nazrul mengaku yang dia perangkap El. El janji.” El meyakinkan papanya.

“Takkan ubah apa-apa. Papa dah buat keputusan. Semalam pak su telefon. Dia cakap dia nak ke Jepun sebulan malam esok. Tak ada sesiapa nak jaga tok. Jadi, papa nak hantar El balik kampung. Biar semuanya reda dulu, baru El balik sini,” ujar Tuan Rizal sudah fikirkan perkara ini.

Lagipun dia ada rancangan yang sudah diatur. El tak boleh terus dibiarkan. Takut makin hanyut pula nanti.

What? No, papa. El tak setuju. El tak boleh hidup dengan orang tua itu. El kan dah janji yang El akan bersihkan semua ini. Please, papa. Jangan buat El macam ini,” rayu El bersungguh-sungguh.

Bayangan Hajah Limah mula bermain di kepalanya. Dari dulu lagi mana pernah dia setuju angin dengan orang tua itu. Mana tidaknya, kalau semua benda yang dia buat adalah salah  pada pandangan mata Hajah Limah .

“Keputusan muktamad. Daripada papa biarkan El kat sini berhibur sana sini, lebih baik papa hantar duduk dengan tok. At least, tok boleh ajar apa yang patut.”

Tangan Tuan Rizal diraih. El tetap mahu memujuk papanya. Dia tiada masalah untuk tinggal di kampung. Tapi, masalahnya adalah Hajah Limah. Dia tidak boleh nak hadap semua itu.

“Papa, kali ini saja bagi El peluang. El janji El akan jaga kelakuan dan tingkah laku, El. El tak akan malukan papa lagi. Kalau El langgar juga, El akan setuju untuk balik kampung,” pujuk El.

Walaupun dia tahu kalau itu keputusan papanya, maka itulah jawapannya. Tapi, mana tahu Tuan Rizal akan simpati dengannya.

Tuan Rizal menggeleng. Dia perlu berkeras dan nekad dengan keputusan kali ini. Dia tidak boleh terlalu mengikut anaknya ini. Sebelum jadi sesuatu yang lebih teruk, mungkin inilah keputusan yang sesuai. Demi kebaikan El juga.

“Kemas baju semua. Bawa untuk sebulan. Esok papa sendiri akan hantar El balik kampung,” arah Tuan Rizal sebelum berlalu dari situ.

Dia tidak mengendahkan rayuan anaknya itu. Kalau lagi lama dia di sini, takut dia yang terpujuk dengan rayuan El . Anak perempuannya seorang ini memang sangat pandai memujuk.

“Mama, tolong pujuk papa.” Kali ini El meminta pertolongan mamanya.

“Mungkin ini keputusan yang terbaik, El. Alah, sebulan saja duduk kat sana. Tak lama pun. Lagipun kesianlah kat tok tak ada orang nak jaga. El duduk sini pun bukannya El ada kerja.” Puan Nani menyokong keputusan suaminya itu.
Dia yakin suaminya tidak akan membuat sesuatu tanpa sebab.

“Mama pun samalah!” bentak El sebelum berlari ke biliknya, kecewa.

Tak guna punya Nazrul. Kerana lelaki itu, dia terpaksa hadap semua ini.


EL tidak mampu duduk diam. Dia tidak boleh turutkan permintaan papa. Dia perlu buat sesuatu supaya tidak dipaksa untuk balik ke kampung. Sungguh, ini akan menjadi mimpi ngeri buatnya kalau terpaksa duduk dengan Hajah Limah yang terkenal dengan sikapnya  yang garang .

“Assalamualaikum.” El memberi salam kuat.

“Waalaikumussalam.” Pintu dibuka. Terjengul wajah orang gaji rumah  itu.

“Naz ada?” soal El terus. Dadanya membuak-buak menahan rasa marah.

“Ya, sayang. Cari I kenapa ni?” soal Nazrul muncul di hadapan pintu dengan wajah riangnya. Langsung tak nampak rasa bersalah ke apa.

“Kau yang perangkap aku sampai kita kena tangkap basah, kan?” El terus melemparkan amarahnya.

Dia tak boleh berlembut lagi. Tengok wajah Nazrul saja dia rasa menyampah sekarang ini. Kerana lelaki ini, maruah keluarganya calar.

Eh, wait, El. You cuba bawa bersabar. Datang terus nak serang I. Jemput masuk dulu. Jangan risau. Hari ini maid I ada,” jemput Nazrul lemah lembut.

Nafas El turun naik. Angin betul dia sekarang ini. Kalau ikutkan hati nak saja dia tumbuk muka itu. Tapi, dia sedar itu akan merumitkan lagi keadaan.

“Aku nak kau bersihkan semua ini. Semuanya hanya salah faham!” arah El.

“Kau tak ada bukti pun nak tuduh aku, El. Aku pun tak sangka yang kita akan kena serbu,” balas Nazrul menafikan tuduhan El itu.

“Okey, kalau betul kau tak rancang, tolong bersihkan semuanya.”

Nazrul menggeleng. “Untuk apa?”

“Maruah aku. Maruah keluarga aku. Kau tahu kan papa aku siapa? Semua orang kenal dia. Benda ni dah malukan keluarga aku kau tahu tak!”

“Maruah? Kau sedar tak apa yang kau cakap ni, El?” Nazrul tersenyum sinis.

Bibirnya diketap. Jari-jemarinya mula digenggam erat. Lelaki ini memang biadab. Sebab itulah dari dulu lagi dia tidak pernah suka dengan lelaki ini.

“Sudahlah, El. Kau pun bukannya kena paksa kahwin dengan aku walaupun aku mengharapkan kau akan buat keputusan sebaliknya. Tapi, tak apalah. Terima sajalah apa yang terjadi,” tambah Nazrul seolah-olah mengugut El ketika ini.

“Terima sajalah apa yang jadi?” El tidak dapat menangkap maksud sebenar Nazrul.

“Ya. Kalau berita ini tersebar. Okeylah. Aku minta maaflah. Aku ada kerja sikit nak kena selesai ni. Jumpa lagi, sayang.”

Sebelum pergi, sempat lagi Nazrul mencuit hidung El, mengundang rasa yang makin menjengkelkan terhadap lelaki itu.

“Kurang ajar punya jantan!” jerit El berang. Nazrul memang kurang ajar.


BUNYI muzik yang begitu mengasyikkan itu membuatkan jiwanya tenang seketika. Air anggur yang dihidangkan dihirup sehingga tinggal setengah gelas. Pandangannya dihalakan kepada kumpulan yang sedang bermain alat muzik itu.

“El!”

El tersentak dengan sergahan itu. Dia menoleh dan menggelengkan kepala.
“Nak bagi aku mati ke apa kau ni,” tegur El, tidak gemar dengan tindakan Medina.

“Jangan matilah. Aku nak kawan dengan siapa nanti. By the way, kenapa lepak sini? Kenapa bukan kat kelab macam selalu?” soal Medina sambil memanggil pelayan untuk membuat pesanan.

I’m so stress.” Ringkas jawapan El.

Sepatutnya dia tak perlu terlalu memikirkan perkara ini. Tapi, entahlah. Dia serabut dengan Nazrul dan keputusan papanya. Kalau papanya ugut nak hantar ke UK semula, dia boleh terima. Ini nak pergi jaga nenek tua itu? Belum pergi dah rasa jengkel dengan perangai suka perli orang itu.

Why? Tell me.” Medina sudah bersedia untuk memasang telinga mendengar kisah sahabatnya itu.

“Kau tahu kan kes aku dengan Naz tu?”

“Ya. Dah tersebar pun.”

“Aku tahu. Kurang ajar Naz tu. Dia sengaja perangkap aku. Bila aku memilih untuk bayar denda daripada setuju kahwin dengan dia, inilah harga yang perlu aku bayar. Kerana itu juga, aku terpaksa hadap hukuman yang papa aku bagi.” Satu keluhan kasar dilepaskan.

Dia tidak habis fikir perkara ini. Harinya akan tiba esok. Tak tahulah apa akan jadi.

“Hukuman? Wah, dah macam hukuman mandatori dah kedengarannya tu. Kenapa? Papa kau hukum kau apa?”

“Dia nak hantar aku balik kampung.”

Medina tergelak kecil. “Kampung? Kau okey ke?”

“Aku tak boleh buat apa. Kalau itu keputusan papa, aku dah tak boleh ubah dah.”

“Dari UK lagi, hidup kita ni setiap malam kelab, karaoke, berhibur. Tiba-tiba kau nak kena ubah semua ini. Kau okey ke?” Medina tidak percaya.

Kalau dah selalu buat, memang susah nak tinggal senang-senang begitu sahaja.

“Aku tak fikirkan pasal itulah. Kampung aku tu bukannya pedalaman pun. Sekeliling dah membangun. Dekat dengan Penang. So, bila-bila masa aku boleh pergi. Masalahnya sekarang macam mana aku nak hidup dengan nenek tua tu. Aku tak bolehlah hidup dengan dia. Aku balik sekali-sekala dengan famili aku pun, ada saja benda tak kena kat mata dia. Inikan pula papa aku suruh aku teman dia selama sebulan sebab pak su aku tak ada.”

“Alah, kau buat kerja kau sudahlah. Tak payah layanlah orang tua itu,” cadang Medina.

“Kalau boleh. Kalau tak?”

“Al-Fatihahlah jawabnya. Hahaha. Alah, relakslah. Aku tak rasa kau tak boleh handle nenek kau tu, El. Ini El kut. Dahlah. Daripada fikir benda tak habis ni, apa kata kita pergi kelab? Jom. Lagipun esok kau dah nak jadi orang kampung dah. Malam ini temanlah aku.”

El menjeling  Medina. Duit di dalam dompetnya dikeluarkan lalu diselitkan di bawah gelas. “Siot aje ayat kau kan, Medina.”

“Jangan risau. Kau survey dulu port yang baik. Nanti aku turun sana. Sekarang kita enjoy dulu.”

El dan Medina terus berlalu dari restoran itu. Seperti selalu, ke tempat yang selalu dituju. Lagi-lagi malam ini malam minggu. Tidak boleh lepaskan peluang itu.



No comments:

Post a Comment

- Kalau tak kisah boleh tinggalkan komen...
- Setiap komen anda amatlah dihargai...
- Kalau suka bolehlah klik button Like...
- Terima Kasih...

Semoga anda sentiasa diberkati dan dirahmati oleh ALLAH